آخرین عناوین

شنبه 3 بهمن 1394-13:2 کد خبر:19388

کلید فرهنگی دولت در قفل سینما می چرخد؟!!

خداحافظ سینما/از ۵۳ شهر مازندران تنها هفت شهر "سینما" دارند؟

دور نیست روزگاری که تنها دلخوشی جوانان در شهرهای استان رفتن به سینما بود، رفتن به نزدیک ترین سینما و تماشای فیلم های روز در یک فضای صمیمی و شاد هنوز در ذهن بسیاری از ما نقش بسته است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، دور نیست روزگاری که تنها دلخوشی جوانان در شهرهای استان رفتن به سینما بود، قرار و مدار همکلاسی ها بعد از پایان وقت مدرسه جهت رفتن به نزدیکترین سینما و تماشای فیلم های روز در یک فضای صمیمی و شاد هنوز در ذهن بسیاری از ما نقش بسته است.

در شهرهای بزرگ مازندران بین سه تاپنج سینمای فعال وجود داشت که به اشکال گوناگون باعث سرگرمی شهروندان می شد،هم قیمت بلیط ها مناسب بود و هم شرایط به گونه ای بود که مردم و به ویژه خانواده ها انگیزه وعلاقه زیادی برای سینما رفتن از خودشان نشان می دادند.

لژهای خانوادگی پر بود از پدران و مادرانی که دست بچه هایشان را می گرفتند تا برای تماشای فیلم مورد علاقه شان و هم برای تفریح و سرگرمی به سینما می آمدند.

در واقع زمانی بود که سینما رفتن یکی از تفریحات سالم خانواده ها محسوب می شد و البته کارکرد های اجتماعی بسیار مثبتی هم در تحکیم روابط خانوادگی داشت.

پدری که دست زن و بچه اش را آخر هفته می گیرد و به هر بهانه ای با آنها وقت می گذراند بسیار بهتر می تواند بر مشکلات خانواده اش مسلط شود، متاسفانه فرهنگ سینما رفتن در سال های گذشته بنا بر برخی از دلایل دچار ضعف شده است.

بهانه هایی ماندد اینترنت ، ماهواره و لوح های فشرده در مورد توجیه عدم استقبال مردم از سینما و ورشکستگی سینما داران بسیار شنیده می شود اما به بهانه گیران باید یادآوری کرد در کشور های غربی که مهد همین تکنولوژی ها هستند و این امکانات بسیار بیشتر و بهتر از ما در اختیارشان است،صنعت سینما چه در بخش تولید و چه در بخش عرضه یک صنعت چند صد میلیارد دلاری را شامل می شود و انگیزه مردم نه تنها کم نشده است بلکه هر روز بر تعداد مستقبلین از استفاده از سالن های سینما بیشتر و بیشتر می شود پس این دلایل به تنهایی عوامل سردی رابطه بین مردم و سینماها نیست.

از ‪پنجاه و دو شهر استان مازندران تنها هفت شهر ساري ، بهشهر ، آمل، تنكابن،بابل، بابلسر و چالوس داراي یک سینمای فعال هستند و این یعنی یک فاجعه بزرگ فرهنگی که باید هر چه زودتر در موردش برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد.

 جدای از تغییر شرایط و ذائقه فرهنگی مردم،دست اندرکاران امر هم نسبت به جذاب کردن استفاده از این امکانات برای شهروندان اقدام موثری انجام نداده اند.

 یکی از مصوبات سفرهای ریاست جمهوری در دوره های گذشته تصویب تاسیس شهرک سینمایی مازندران در ساری بود که تقریبا هیچ اقدامی در این مورد انجام نشده است همچنین ساخت حد اقل یک سالن سینما در همه شهرستان ها هم جزو همین مصوبات بوده است.

در حال حاضر علی الظاهرتنها احداث سالن سینما در شهرستان قائم شهر آنهم  توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

امیدواریم تا متصدیان فرهنگی استان و کشور با در نظر گرفتن اهمیت نقش مکان های فرهنگی مانند سینما در تحکیم روابط خانوادگی و قوی شدن ارتباطات اجتماعی مردم نسبت به رفع این معضل مهم فرهنگی کشور و استان مازندران تلاش مضائف نمایند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :